Ce este Inspecția Muncii și cu ce se ocupă

Foto: Marten Bjork / Unsplash
  • A. Ce este Inspecția Muncii?

Inspecția Muncii reprezintă un organ de specialitate al administrației publice aflat în subordinea Ministerului Muncii și Protecției Sociale. Instituția are personalitate juridică și îndeplineşte funcţia de autoritate de stat prin care asigură exercitarea controlului în sectorul relațiilor de muncă, a securității și sănătății în muncă. Inspecția Muncii are sediul în București, însă are rol de supraveghere a întregii piețe a muncii din întreaga țară.

Această Instituție este organizată în baza:

  1. Legii nr. 108/1999, republicată, cu modificări și completări ulterioare.
  2. H.G. nr. 1377/2009, cu modificări și completări ulterioare.
  • Ce înseamnă asta?

Inspecția Muncii asigură protecția în câmpul muncii prin măsuri adoptate și aplicate în baza prevederilor art. 41 din Constituția României, dar și a prevederilor Convenției Organizației Internaționale a Muncii (OIM), organism fondat în 1919, ca parte a Tratatului de Pace de la Versailles.

Inspecția Muncii are ca principal obiectiv să se asigure că sunt repsectate obligațiile legale ale angajatorilor ce țin de condițiile de muncă, igienă sau apărare a salariațiilor și a altor participanți la procesul de muncă. În contextul în care aceste chestiuni nu sunt repsectate, Inspecția Muncii asigură un exercițiu de control în acest sens.
Instituția numără în prezent 2.526 de angajați, având în subordine alte trei organisme: Inspectoratul Teritorial de Muncă -ITM (prezent în fiecare județ din țară), Centrul de Monitorizare a Unităţilor cu Risc Profesional – Criscior și Centrul de Pregătire şi Perfecţionare Profesională al Inspecţiei Muncii, de la Botoşani.

C. De ce contează pentru tine?

Inspecția Muncii, prin organismele județene care poartă numele de ITM-uri ajută în depistarea și combaterea muncii fără forme legale (așa-zisa „muncă la negru”). Instituția mai are rolul de a informa cetăţenii și asupra modului în care se respectă şi se aplică prevederile legislaţiei din domeniile de competenţă. Când se află pe teren și discută cu reprezentanții unei firme, inspectorul desemnat se asigură ca angajații să fie repsectați în câmpul muncii, să aibă pauze corespunzătoare muncii prestate, să fie remunerați pentru orele petrecute peste programul de lurcru obișnuit, să nu fie amenințați etc.