Cum să faci bani pe Facebook: Zuckerberg vrea să te plătească pentru înregistrările audio

Aplicația Facebook vrea să plătească utilizatorii care sunt dispuși să vândă informații personale, în special înregistrări audio cu propria voce, într-o încercare de a-și antrena algoritmul de recunoaștere audio. 

Decizia reprezintă un exemplu rar din noua economie a datelor personale – unde acestea au devenit mărfuri valoroase – iar Facebook, una dintre cele mai utilizate aplicații lume, face primii pași în remunerarea utilizatorilor pentru date. 

De ce plătește Facebook utilizatorii pentru vocea lor

Facebook-ul lui Mark Zuckerberg vrea ca utilizatorii să realizeze înregistrările prin intermediul noii aplicații de cercetare de piață a companiei, Viewpoints. 

Compania va folosi înregistrările pentru a-și antrena sistemul de recunoaștere a vocii care stă la baza dispozitivelor inteligente Facebook Portal, care concurează cu Echo de la Amazon, echipate cu asistentul virtual Alexa, potrivit FT

Cei care produc boxe inteligente, inclusiv Facebook, Amazon, Apple și Google, s-au confruntat cu numeroase critici anul trecut când s-a aflat că dispozitivele lor trimit în mod regulat înregistrări către factori umani care le moderează, fără a anunța în prealabil utilizatorii că acest lucru se întâmplă și fără să le ceară acordul. 

Decizia Facebook deschide ușa către o idee pe care politicienii și autoritățile de reglementare din toată lumea o vehiculează de mult timp: datele colectate de Facebook și de alte aplicații sunt atât de valoroase pentru companii și pentru advertiseri încât consumatorii ar trebui să fie plătiți pentru ele. 

Aplicația de cercetare de piață Viewpoints a fost lansată de Facebook inițial cu trei luni în urmă pentru a testa funcții noi ale Facebook și pentru a realiza sondaje printre utilizatori. 

Viewpoints a început săptămâna aceasta să invite utilizatorii din SUA să pronunțe „Hey Portal” (n.r: similar cu comanda „Ok Google” care activeză asistentul vocal al Google) și numele a 10 prieteni. Dacă ei aleg să facă asta de cinci ori, câștigă puncte care pot fi convertite într-un premiu de 5 dolari. 

În ultimii ani datele personale și modul în care aceste ar trebui evaluate au devenit una dintre principalele probleme de pe lista guvernelor și a autorităților de reglementare. Avansul tehnologiei a adus multe modalități prin care datele pot fi exploatate. 

Săptămâna aceasta, Comisia Europeană a spus că giganții de tehnologie dominanți – Big Tech – trebuie să dea acces rivalilor mai mici din piață la datele lor, în conformitate cu o logică de piață bazată pe „transparență și un climat concurențial bine proporționat și rezonabil”. 

Un model similar a fost adoptat și în cazul băncilor care au fost nevoite să dea acces fintech-urilor la datele lor, sub legislația europeană. 

Cei care critică modul în care marile companii de tehnologie au acumulat date susțin că utilizatorii nu au fost remunerați în mod corespunzător pentru cantitățile vaste de date pe care Facebook, Google și alte companii le au despre ei. Mai ales că de multe ori este vorba despre detalii intime din viețile lor. 

„Problemele practicilor anti-concurențiale pot duce la o remunerare inadecvată de partea consumatorilor pentru atenția pe care o captează și pentru datele lor pe care le utilizează”, atrage atenția Autoritatea britanică pentru Concurență și Piețe – echivalentul Consiliului Concurenței, într-un raport realizat în luna decembrie. 

În ceea ce privește datele colectate prin intermediul Viewpoints, Facebook spune că îi va „ajuta să construiască aplicații și servicii mai bune în beneficiul comunității”, potrivit declarației companiei de pe site-ul web al serviciului. 

„Nu vom distribui activitatea voastră în Facebook ViewPoints pe Facebook sau pe alte conturi legate fără permisiunea utilizatorului. Nici nu vom vinde informațiile din această aplicație către terți”, notează compania. 

Cu toate acestea, politica de date a Viewpoints notează că anumite informații colectate în timpul utilizării aplicației, precum modalitate de plată și date despre dispozitiv, pot fi utilizate pentru a personaliza aplicațiile Facebook (n.r: care mai includ Instagram și WhatsApp), precum și pentru publicitate targetată, adică aplicată țintit prin intermediul profilării.