Efectul Greta Thunberg: Copiii se implică mai mult în activism online

Greta Thunberg. Foto: captură YouTube

Un studiu realizat de Ofcom, autoritatea britanică de reglementare în industria de telecom, a descoperit că din ce în ce mai mulți copii folosesc platformele de social media pentru a se implica în activism online.

Ofcom a observat tendința și a etichetat-o drept „Efectul Greta Thunberg”, referindu-se la proeminenta tânără activistă de mediu din Suedia în vârstă de 17 ani, care a devenit extrem de vocală și populară în ultimii doi ani.

Studiul a fost realizat în 2019 pe baza a peste 3.500 de interviuri cu copii și părinți britanici, urmărind modul în care aceștia utilizează mijloacele media digitale și atitudinea față de acestea la copii cu vârste între 5 și 15 ani.

Procentul copiilor care susțin organizații sau cauze sociale prin intermediul rețelelor de socializare a crescut la 18%, față de 12% în 2018. În același timp, 10% dintre copiii cu vârste cuprinse între 12 și 15 ani au semnat o petiție în social media pe parcursul anului trecut.

De ce Greta Thunberg

Ceea ce a motivat autoritatea britanică de reglementare să numească tendința „Efectul Greta” este proeminența adolescentei de-a lungul anului, în contextul în care a ținut mai multe discursuri importante, precum cel de la Națiunile Unite.


În urma consecvenței sale și a impactului de imagine pe care l-a avut, revista TIME a denumit-o pe Greta Thunberg „Personalitatea Anului.”

Greta Thunberg s-a remarcat printr-o formă de grevă pe care a adoptat-o ca manifest în 2018, când a decis să nu meargă la școală până la alegerile generale din Suedia – în semn de protest față de lipsa de acțiune a guvernului la criza climatică.

Tânăra a continuat să protesteze prin diferite forme până când a devenit un fenoment în mediul online și a inspirat copii din mai multe țări să protesteze la școală prin greve. Circa 20.000 de elevi au protestat în 270 de orașe în decembrie 2018, potrivit The Guardian.

Thunberg a câștigat mai multe recunoașteri pe parcursul anului trecut: a fost proclamată cea mai importantă femeie din Suedia în anul 2019, a fost nominalizată de trei parlamentari norvegieni la Premiul Nobel pentru Pace; a fost invitată să vorbească la Forumul Economic Mondial de la Davos.

Ce mai învățăm din studiu

Jumătate dintre copiii în vârstă de 10 ani au propriul lor smartphone, în timp ce aproape un sfert dintre copiii cu vârste cuprinse între 3 și 4 ani au propria lor tabletă, arată studiul realizat de Ofcom în 2019.

Chiar dacă unii dintre copii folosesc mai mult internetul și instrumentele digitale pentru a se implica în dezbateri și cauze sociale sau politice, studiul Ofcom relevă că îngrijorările părinților față de conținutul din mediul online sau de bullying persistă în continuare.

Spre exemplu, studiul arată că părinții sunt mai îngrijorați cu privire la autovătămare. Astfel, aproape 50% dintre părinții intervievați își fac griji că tinerii și-ar putea provoca rău singuri, un procent în creștere față de 39% în 2018.

În același timp, un procent de 47% dintre părinți au îngrijorări legate de banii pe care copiii îi cheltuie în jocuri, în creștere față de 40% în anul precedent.

„Copiii de astăzi nu au cunoscut niciodată viața fără internet, însă două milioane de părinți simt acum că internetul le face mai mult rău decât bine”, comentează pe marginea studiului Yih-Choung Teh, director al unui grup de cercetare în cadrul Ofcom, citat de Business Insider.

Organizația Mondială a Sănătății a emis recent o recomandare pentru părinți prin care arată că pentru copiii cu vârste de până la cinci ani ar trebui ca timpul pe care îl petrec zilnic în fața ecranelor să nu depășească o oră, în timp ce copiii cu vârste de sub 1 an nu ar trebui să stea deloc în fața unui ecran.

„Este încurajator că părinții și profesorii discută astăzi mai mult decât niciodată despre siguranța în mediul online. Educația și reglementările puternice vor ajuta copiii să își îmbrățișeze independența digitală, în timp ce se protejează de riscuri”, adaugă Teh.