Cine face bani din coronavirus: Prețurile măștilor au crescut de 6 ori, iar companiile câștigă miliarde

Foto: captură YouTube Washington Post

În timp ce panica se răspândește în cea mai mare parte a Chinei și se propagă în toată lumea din cauza coronavirusului care a infectat până acum aproape 3.000 de persoane și care a lăsat în urmă peste 80 de morți, capitalizarea fricii populației nu este o strategie nouă. Ea dă mereu naștere unor astfel de „câștigători” în crize, ceea ce ridică întrebarea: cine va face bani din coronavirus?

Noul coronavirus, originar din Wuhan, China, a determinat oamenii să își cumpere măști de protecție pentru prevenție, ceea ce a format cozi în fața farmaciilor din mai multe locuri din China. Potrivit celor mai recente informații, problema virusului a devenit cunoscută în China în urmă cu cel puțin trei săptămâni.

Această goană spre farmacii a fost valabilă și în Hong Kong, unde au fost confirmate până acum 8 cazuri de oameni infectați, iar prețurile au crescut deja cu 30%, potrivit datelor la 24 ianuarie, citate de South China Morning Post.


Retailerii online sunt cei care fac și mai mulți bani din coronavirus, în contextul în care în cazul lor au fost înregistrate creșteri și mai mari de prețuri. Prețul pentru o cutie de 20 de măști a crescut de 6 ori în luna ianuarie, până la 158 de dolari, pe platforma Taobao, pe care o utilizează mai mulți chinezi cumpărăturile, potrivit BBC.

Vendorii de pe platformele online au încercat să scumpească într-un ritm atât de agresiv încât unele platforme au fost nevoite să pună un plafon pe prețuri.

„Tot ce vrem să primim drept cadou de Anul Nou este o mască”, a declarat un locuitor al Beijing-ului pentru WSJ.

Agresivitatea cu care oamenii au luat cu asalt farmaciile și au cumpărat măști de protecție au generat miliarde în valoare pentru unele companii. Spre exemplu, compania Alpha Pro Tech care, printre altele, vinde măști de protecție în China a înregistrat o creștere a prețului acțiunilor pe bursă de circa 70%, doar în luna ianuarie.

Din 30 decembrie și până în 24 ianuarie, cel mai popular brand de măști de față din China, cunoscut drept 3M, și-a crescut valoarea de piață cu 1,4 miliarde dolari. În același timp, conglomeratul american Honeywell, care vinde, de asemenea, măști în China, și-a crescut valoarea de piață cu 500 milioane dolari.

Potrivit StarTribune, producători precum 3M și Lanshine le-au oferit muncitorilor sporuri și bonusuri pentru a sta peste program în timpul sărbătorii Anului Nou pentru a putea ține pasul cu cererea ridicată.

Cine vinde vaccinul pentru coronavirus

Producătorul american Johnson & Johnson poate fi una dintre companiile cu a cărui nume să răspundem la întrebarea: Cine face bani din coronavirus?

Compania a anunțat că lucrează la un vaccin, dar că va dura câteva luni, până la un an, pentru ca acesta să poate fi scos pe piață, potrivit CNBC.

„Avem zeci de cercetători care lucrează la asta, de aceea suntem destul de încrezători că putem să facem un vaccin care să funcționeze și să rămână activ mai mult timp. (…) Vom vedea în câteva săptămâni cum evoluează lucrurile”, spune Dr. Paul Stoffels, vicepreședinte al board-ului executiv al companiei Johnson & Johnson, citat de televiziunea americană.

Stoffels spune că producătorul trebuie să înceapă dezvoltarea vaccinului de la zero, exact așa cum a operat în cazul epidemiei virusului Zika. Diferența ar fi că J&J poate câștiga câteva luni datorită avansurilor tehnologice din ultimii ani.